Voeding en gezond black hair

We hebben het al eerder gehad over de relatie tussen voeding en de snelheid waarmee black hair groeit. Het komt zelf zo nauw dat bepaalde voedingstekorten direct effect hebben op hoe gezond je haar is en hoe het er dus uitziet. Mooi haar geeft veel zelfvertrouwen, als je niet tevreden bent met de gezondheid van je haar is het misschien en goed idee om te kijken naar je voeding en de mogelijkheid voor het nemen van supplementen. Daarbij willen we natuurlijk wel eerst aangeven dat het het belangrijkste is dat je goed eet. Vooral vitaminerijk voedsel kan je haar een flinke boost geven. Het maakt je haar dikker, glanzender en gezonder. Voor specifiek voedingsadvies raden we je aan om naar een diƫtist te stappen. Met de volgende informatie willen we je wel alvast wat op weg helpen.

Vitamine B:
Vitamine helpt je lichaam met het opnemen en verwerken van eiwitten. Het speelt daarmee een sleutelrol in de gezondheid van je spieren, botten, nagels en haren. Vitamine B zit vooral in dierlijke producten zoals eieren, vlees en vis. Als je dit minsten vijf keer per week consumeert moet je hier waarschijnlijk genoeg van binnen krijgen. Als je echter minder vaak dierlijke producten eet of helemaal vegetarisch bent is het waarschijnlijk aan te raden om af en toe supplementen te nemen. Let er wel op, een hoge dosis hiervan kan mogelijk acne veroorzaken!

Vitamine A, C, E:
Deze vitamines zijn vollop te vinden in groente en fruit en in citrusvruchten, bessen en noten. Deze vitaminen gaan de zogenaamde vrije radicalen tegen en houden je (hoofd)huid
gezond. Daarnaast helpt het met de talgproductie zodat je haar glanzend en rekbaar blijft. Door elke dag twee ons groente en twee stuks fruit te eten ben je er zeker van dat je genoeg van deze vitamines binnen krijgt.

Vitamine D
Door het hogere pigmentgehalte in de huid van donkere mensen blijkt dat velen lijden aan een vitamine D tekort. Vitamine D wordt immers onder andere opgenomen via zonlicht. Een tekort aan vitamine D kan ertoe leiden dat het lichaam calcium minder goed opneemt. Calcium is weer belangrijk voor verschillende lichaamsfuncties zoals de bloedcirculatie (die weer haargroei stimuleert). Zorg er tijdens de zomer en lente dus voor dat je vaak in het zonnetje zit. Tijdens de winter kan het effect hebben op extra vitamine D te slikken of onder een hoogtelamp te gaan zitten.

Mineralen
Zink, seleen zijn beiden belangrijke mineralen als het om de groei van black hair gaat. Een tekort van zink kan ervoor zorgen dat je haar dunner wordt en minder snel groeit terwijl een kopertekort ervoor kan zorgen dat je eerder grijs wordt.

IJzer
Een ijzertekort kan bij zowel vrouwen als mannen voor haarverlies zorgen. Het is echter belangrijk, als je het gevoel hebt dat je misschien een tekort hebt, dat je naar je huisarts stapt. Ijzer is als supplement niet zomaar toe te dienen. Een arts kan je helpen met het bepalen van de juiste dosis.

Omega 3
Omega 3 olie en vetten zijn essentieel voor gezonde nagels, huid en haar. Vooral als je erg droog haar hebt kan het erop duiden dat je een tekort hebt aan omega 3. Dit kan leiden tot gespleten punten en gebroken haar. Veel omega 3 is te vinden in vis en noten. Daarnaast is het ook altijd mogelijk om supplementen te nemen in de vorm van (vis)olie omega 3 tabletten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *